×
خبری

کسب جایگاه 1200-1000 دانشگاه در نظام رتبه بندی تایمز در میان 2857 دانشگاه بین المللی

سایز متن

به گزارش روابط عمومی و به نقل از اداره امور پژوهشی و فناوری دانشگاه، پایگاه اطلاع رسانی تایمز ( https://www.timeshighereducation.com ) آخرین نتایج رتبه بندی دانشگاهها را چهارشنبه 18 مهر 1403 منتشر نمود. نکته حائز اهمیت رتبه بندی امسال نسبت به سال گذشته افزایش خیره کننده تعداد دانشگاههای شرکت کننده در رقابت بود بطوریکه در رتبه بندی سال 2025 تعداد 2875 دانشگاه توانسته اند حائز شرایط ورود به نظام رتبه بندی تایمز شده و در ارزیابی ها شرکت نمایند. این در حالی است که این تعداد برای سال گذشته ( تایمز 2024) 1907 بوده و در سطح ملی نیز تعداد 84 دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران در این رتبه بندی حضور دارند که این تعداد برای سال گذشته 75 دانشگاه بوده است.
دانشگاه صنعتی ارومیه به مانند سال گذشته با درخشش در سطح بین المللی حائز رتبه 1200-1000 شده و توانسته است علی رغم یک و نیم برابر شدن تعداد دانشگاههای حاضر در رقابت، رتبه سال گذشته خود را در سطح بین المللی حفظ نماید. همچنین در سطح ملی نیز دانشگاه رتبه 50 را در میان 84 دانشگاه کسب نموده است. رتبه ملی دانشگاه نیز علی رغم افزایش تعداد دانشگاه های ملی حاضر در رقابت نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی مانده است.  
در سطح بین المللی، دانشگاه آکسفورد از کشور انگلستان در رتبه یک رتبه بندی ایستاده و در سطح ملی، دانشگاه صنعتی شریف حائز رتبه یک ملی و رتبه 350-301 بین المللی شده است. از میان تعداد 25 دانشگاه صنعتی کشور تنها تعداد 12 دانشگاه توانسته اند در این رتبه بندی حضور پیدا کنند که دانشگاه صنعتی ارومیه یکی از آنها بوده و حائز رتبه 10 از 12 شده است. شایان ذکر است دانشگاه هایی همچون دانشگاه صنعتی همدان، صنعتی قم، صنعتی مالک اشتر، صنعتی کرمانشاه، صنعتی بیرجند، صنعتی سیرجان، صنعتی قوچان، صنعتی جندی شاپور در این نظام رتبه بندی حضور ندارند. همچنین دانشگاه صنعتی ارومیه توانسته است بالاتر از دانشگاه صنعتی اراک ( رتبه 11) و دانشگاه صنعت نفت ( رتبه 12) قرار گیرد.
کسب این رتبه ارزشمند توسط دانشگاه صنعتی ارومیه مایه سربلندی و مباهات است. معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه با غرور و افتخار، کسب این موفقیت بزرگ را که در سایه تلاش های شبانه روزی اعضای محترم هیات علمی، دانشجویان، کارشناسان و کارکنان بخش های مختلف و پشتیبانی های همه جانبه ریاست محترم دانشگاه صورت گرفته است ارج نهاده و این دستاورد بزرگ را خدمت ایشان، ریاست محترم دانشگاه و خانواده بزرگ دانشگاه صنعتی ارومیه تبریک و تهنیت عرض می نماید.
در خصوص نظام رتبه بندی تایمز باید خاطر نشان کرد در این رتبه بندی از 13 شاخص به شرح جدول زیر و در قالب 5 معیار کلی شامل آموزش با وزن 30 درصد، پژوهش با وزن 30 درصد، استنادات با وزن 30 درصد، وجهه بین المللی با وزن 7.5 درصد و ارتباط با صنعت با وزن 2.5 درصد برای ارزیابی دانشگاه ها استفاده می شود. خود موسسه تایمز هر ساله بخشی از  آمار پژوهشی دانشگاه ها مانند تعداد مقالات و استنادات را از پایگاههای علمی استخراج می نماید با این حال برای اطلاعات غیر قابل استخراج مانند اطلاعات مالی، بودجه ای دانشگاه، جزئیات کامل اطلاعات آموزشی دانشگاه، تعداد دانشجویان و اعضای هیات علمی به تفکیک رشته های علوم پایه و فنی ومهندسی و مقاطع مختلف تحصیلی، مبالغ گرنت و بسیاری از اطلاعات غیر قابل استخراج دیگر هر ساله یک فرصت سه ماهه ( عموما از ابتدای ژانویه تا پایان ماه مارس) در اختیار دانشگاهها قرار می دهد تا این اطلاعات را بارگزاری نمایند. شایان ذکر است مدیریت امور پژوهشی و فناوری دانشگاه در دو سال اخیر این مهم را با دقت و وسواس فراوان در مهلت مقرر انجام داده است.

وضعیت نمره اخذ شده و روند دانشگاه در ارتباط با 5 شاخص ارزیابی کلی در دو رتبه بندی اخیر مطابق نمودار های زیر می باشد:

/

/

/

/


 
 
 
 

 


 

تماس با ما
پست الکترونیکی
حضور و غیاب
سامانه سما
پرتال اساتید