×
  • اخبار :
  • تیجه ای یافت نشد
  • اطلاعیه :
  • تیجه ای یافت نشد
  • شورای امور آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها

    ترکیب شورا

    رئیس دانشگاه (رئیس شورا)
    معاون آموزشی  و پژوهشی  دانشگاه (نائب رئیس شورا)
    معاون اداری و مالی دانشگاه
    مدیر مرکزی دانشگاه (دبیر شورا)
    رؤسای دانشکده­ ها
    .


    شرح وظایف شورا

    تعیین سیاست­ های دانشگاه در حوزه امور آزمایشگاه­ ها و کارگاه ­های دانشگاه و ارائه آن به دبیرخانه هیأت رئیسه و هیأت امناء دانشگاه جهت تأیید در موارد لازم
    تعیین سیاست­ های دانشگاه در حوزه بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) آزمایشگاه­ ها و کارگاه ­ها
    تدوین برنامه­ های کوتاه ­مدت، میان­ مدت و بلند مدت امور آزمایشگاه ­ها و کارگاه­ های دانشگاه
    بررسی گزارش عملکرد سالیانه مدیریت امور آزمایشگاه ­ها و کارگاه ­های دانشگاه
    تصویب بودجه سالیانه پیشنهادی مدیریت امور آزمایشگاه­ ها و کارگاه ­های دانشگاه
     

    دستورالعمل اجرایی شورای نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و کارگاه ها
    ابلاغ شده از سوی دفتر حمایت و پشتیبانی امور پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

    دستورالعمل اجرایی شورای نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و کارگاه ها با استناد به بند ۱ سیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری و همچنین، سیاست ها و رویه های موجود در قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مصوب ۱۸/۱۵/۱۳۸۳ مجلس شورای اسلامی، تدوین و جهت اجرا و اقدام به دانشگاه ها و مراکز پژوهشی و فناوری ابلاغ می شود.

    مقدمه
    برقراری نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست در محیط های آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری جهت حفظ ایمنی و سلامت استفاده کنندگان از خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی و همچنین شاغلین در آن بخش جزو الزامات قانونی هر مؤسسه می باشد. لذا، به منظور اجرای سیاست های فوق، جهت ایجاد محیطی ایمن و سالم در آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ها، مراکز آموزشی، پژوهشی و فناوری، شورای نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست به شرح جزئیات ذیل طرح می گردد:

    ماده ۱ -

    تعاریف
    مؤسسه: منظور از مؤسسه، دانشگاه ها، مراکز پژوهشی، مؤسسات آموزش عالی و پارک های علم و فناوری می باشد.
    شورا: شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست آزمایشگاه ها و کارگاه ها که از این به بعد به اختصار شورا نامیده می شود.
    HSE : منظور ایمنی، سلامت و محیط زیست می باشد

    .

    ماده ۲ - هدف
    ارتقای ضریب ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) فعالیت های تحقیقاتی متنوع و اهتمام در جهت جلوگیری و پیشگیری از خطرات احتمالی ناشی از انجام آزمایش های مختلف فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی و حفظ بهداشت و سلامت افراد و محیط زیست با به کار بستن شیوه های علمی و استانداردهای لازم در سطح ملی و بین المللی در آزمایشگاه ها و کارگاه های مؤسسات.

    ماده ۳ - وظایف شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست
    ۳-۱- تدوین و تصویب دستورالعمل های مرتبط برای بخش های تابعه مؤسسه
    ۳-۲- تدوین و راه اندازی دوره های آموزشی ایمنی، بهداشت و محیط زیست برای گروه های مختلف مؤسسه متناسب با فعالیت های اجرایی آنها
    ۳-۳- صدور گواهینامه دوره های آموزشی
    ۳-۴- نظارت بر اجرای آیین نامه های مصوب شورا و نظارت مستمر
    ۵-۳- انجام امور مربوط به ارتقای مؤسسه در زمینه های ایمنی، بهداشت و محیط زیست
    ۶-۳- تأیید ساختار فیزیکی آزمایشگاه ها و کارگاه های جدید از نظر رعایت اصول HSE قبل از شروع فعالیت در آن آزمایشگاه
    ۷-۳- تأیید و بررسی برنامه های آموزشی و پژوهشی مؤسسه از لحاظ رعایت دستورالعمل ها و الزامات مربوط به دوره های نظام HSE و سنجش توانمندی ورود به آزمایشگاه و کارگاه
    ۸-۳- تصویب اعتبارات برای اجرای نظام HSE در مؤسسه
    ۹-۳- تعیین فواصل زمانی مناسب جهت بررسی دوره ای سلامت کارکنان شاغل در آزمایشگاه ها و کارگاه ها

    ماده ۴ - ترکیب اعضاء شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در دانشگاه ها
    ۴-۱- رئیس مؤسسه (رئیس شورا)
    ۴-۲- معاون پژوهش و فناوری (نایب رئیس شورا)
    ۴-۳- معاون آموزشی
    ۴-۴- معاون اداری - مالی
    ۴-۵- رئیس آزمایشگاه مرکزی (دبیر شورا)
    ۴-۶- رئیس پارک علم و فناوری (در صورت وجود)
    ۴-۷- رؤسای دانشکده های مربوطه
    ۴-۸- رئیس حراست مؤسسه
    ۴-۹- معاون دانشجویی
    ۴-۱۰- دو نفر از صاحبنظران در حوزه ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حکم ریاست شورا)
    ۴-۱۱- کارشناس ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حکم ریاست شورا)
    ۴-۱۲- یک نفر از رؤسای مؤسسات پژوهشی درون دانشگاهی (در صورت وجود)

    ماده ۵ - ترکیب اعضاء شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در واحدهای پژوهشی
    ۵-۱- رئیس مؤسسه (رئیس شورا)
    ۵-۲- معاون پژوهش و فناوری (نایب رئیس شورا)
    ۵-۳- معاون آموزشی (در صورت وجود)
    ۵-۴- معاون اداری - مالی
    ۵-۵- رئیس آزمایشگاه مرکزی (دبیر شورا)
    ۵-۶- رؤسای پژوهشکده های مربوطه
    ۵-۷- رئیس حراست مؤسسه
    ۵-۸- معاون دانشجویی (در صورت وجود)
    ۵-۹- دو نفر از صاحبنظران در حوزه ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حکم ریاست شورا)
    ۵-۱۰- کارشناس ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حمک ریاست شورا)

    ماده ۶ - ترکیب اعضاء شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در پارک های علم و فناوری
    ۶-۱- رئیس مؤسسه (رئیس شورا)
    ۶-۲- معاون پژوهش و فناوری (نایب رئیس شورا)
    ۶-۳- معاون اداری - مالی
    ۶-۴- رئیس آزمایشگاه مرکزی (دبیر شورا)
    ۶-۵- حداقل ۳ و حداکثر ۵ تن از رؤسای شرکت های داخل پارک
    ۶-۶- رئیس حراست مؤسسه
    ۶-۷- دو نفر از صاحبنظران در حوزه ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حمک ریاست شورا)
    ۶-۸- کارشناس ایمنی، حفاظت فنی و بهداشت حرفه ای (با معرفی معاون پژوهش و فناوری و حمک ریاست شورا)

    ماده ۷ - وظایف و اختیارات رئیس شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست
    ۷-۱- پیگیری مصوبات شورا در هیأت رئیسه
    ۷-۲- پیگیری و تأمین اعتبارات مورد نیاز
    ۷-۳- صدور احکام اعضای شورا
    ۷-۴- نظارت بر اجرای مصوبات شورا
    ۷-۵- عزل و نصب اعضاء شورا

    ماده ۸ - وظایف دبیر شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست
    ۸-۱- تهیه و پیشنهاد دستورالعمل های لازم نظام ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) و ارائه به شورا
    ۸-۲- تدوین برنامه آموزش نیروی انسانی مرتبط با آزمایشگاه ها، اعم از نیروهای خدماتی، تکنسین ها، کارشناسان، دانشجویان و اعضاء هیأت علمی و ارائه آن به شورا
    ۸-۳- تهیه برنامه مناسب جهت نظارت و ارزیابی ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) مؤسسه بر طبق استانداردهای مصوب
    ۸-۴- هماهنگی با سازمان های محیط زیست، شهرداری، آتش نشانی، استاندارد و ... به منظور ارتقای ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) در آزمایشگاه ها و کارگاه ها
    ۸-۵- برنامه ریزی و هماهنگی لازم با سازمان های بین المللی جهت اخذ گواهینامه معتبر در ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) مطابق نظر شورا
    ۸-۶- پیگیری و اجرای مصوبات شورا و ارائه گزارش
    ۸-۷- تدوین برنامه های مربوط به ایمنی، سلامت و محیط زیست (HSE) مؤسسه و ارائه آن به شورا
    ۸-۸- مستندسازی
    ۸-۹- ارسال گزارش عملکرد شورا به ستاد شبکه شاعا مستقر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
    ۸-۱۰- برنامه ریزی جهت امحاء یا تصفیه پسماندهای آزمایشگاهی

    ماده ۹ - نحوه برگزاری جلسات شورای ایمنی، سلامت و محیط ز یست
    ۹-۱- جلسات شورا حداکثر هر ۴ ماه یکبار برگزار می شود
    ۹-۲- جلسات با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت یافته و کلیه موارد با اکثریت آراء به تصویب می رسد
    تبصره ۱: در مواقع ضروری با پیشنهاد دبیر شورا جلسه اضطراری تشکیل خواهد شد.

    ماده ۱۰ - دوره فعالیت شورای ایمنی، سلامت و محیط  زیست
    ۱۰-۱- هر دوره فعالیت شورا ۴ سال می باشد
    ۱۰-۲- عضویت مجدد اعضاء در دوره های بعد بلامانع است
    ۱۰-۳- در پایان هر دوره بنا به پیشنهاد معاون پژوهش و فناوری مؤسسه، احکام اعضاء جدید شورا توسط رئیس مؤسسه صادر می شود
    تبصره ۲: در صورت استعفا و یا غیبت غیرموجه هر یک از اعضای شورا در جلسات (به تعداد ۳ جلسه تداومی و یا ۵ جلسه متناوب) فرد جدید جایگزین وی خواهد شد.

    ماده ۱۱ - دبیرخانه شورای ایمنی، سلامت و محیط زیست در معاونت پژوهش و فناوری مؤسسه مستقر می شود.

    ماده ۱۲ - مسئولیت نظارت و اجرای این دستورالعمل با رئیس مؤسسه می باشد.

    این دستورالعمل اجرایی در ۱۲ ماده و ۲ تبصره در تاریخ ۶/۱۰/۱۳۹۴ تصویب و تأیید گردیده است. اجرای این دستورالعمل از تاریخ تصویب در کلیه مراکز آموزشی، پژوهش و فناوری لازم الاجرا می باشد.

    آخرین اخبار ها