زودرنجی چه بلایی بر سر ما می آورد؟
توصیه های کاربردی برای رهایی از زودرنجی
دوست ندارد اینطور باشد، اما کاری هم از دستش برنمیآید. حساس است و خیلی زود از حرفهای دیگران ناراحت میشود. تصمیم میگیرد رفت و آمدهایش را کم کند، روابط اجتماعیاش را حذف میکند و در خانه میماند تا نه از حرفی ناراحت شود و نه کسی را ناراحت کند. غافل از اینکه این کناره گیری کردن فقط شرایطش را بدتر میکند و موجب تشدید حساسیتهایش میشود.
مهمترین مشکلی که فرد زودرنج با آن درگیر هست انتظارات اشتباه ، باورهای غیرمنطقی و خطاهای شناختی هست که باید برای رفع آن تلاش کند و در صورت نیاز از یک از مشاور کمک بگیرد. فرد زودرنج مهارتهای ارتباطی اش به خاطر مشکل در گیرندگی پیام ، دارای مشکل می شود و ارتباطاتش آسیب می بیند. بنابراین برای اینکه روشنی دنیا را به طور صحیح ببیند،نیاز هست عینک سیاه را از چشمان خود بردارد و گیرندگی خود را اصلاح کند. تا دنیا را زیباتر ببیند. و ارتباطش با دیگران صمیمی، گرم و اصلاح گردد.
در هر ارتباطی 3 بخش وجود دارد:
1-فرستنده پیام، 2-گیرنده پیام، 3-پیام
اگر در هر یک از این 3 بخش خدشه ای وارد شود ، معنی پیام به خوبی فهمیده نمی شود و ارتباط خراب می شود. زودرنجی آفتی هست که گیرنده پیام را درگیر و مبتلا می سازد
یک فرد زودرنج چگونه فکر می کند ، چگونه احساس می کند؟
اگر بخندی فکر می کند مسخره اش می کنی! ، اگر ساکت شوی فکر می کند خودت را برایش گرفته ای! اگر آرام صحبت کنی فکر می کند تحویلش نمی گیری! ، اگر بلند صحبت کنی فکر می کند می خواهی او را تضعیف کنی! ، اگر با طنز و شیرین صحبت کنی فکر می کند به او کنایه میزنی! اگر در خواست هایش را انجام دهی فکر می کند می خواهی به او ترحم کنی! ،اگر درخواست هایش را رد کنی فکر میکند آدم حسابش نمی کنی! اگر به او خوبی کنی فکر می کند می خواهی خودت را بالا بگیری! ، اگر به او هدیه بدهی نگران میشود که چرا این کار را کردی! ، اگر به او نکته ای یاد دهی احساس می کند تحقیر شده است! ،اگر به او توصیه ای بکنی فکر می کند می خواهی رئیس باشی!، اگر به او زنگ بزنی فکر می کند حتما به او کاری داری! ، اگر به او زنگ نزنی فکر می کنه فراموشش کرده ای! ،
اگر موقع حرفهایش گریه کنی با خود می گوید پس من باید خیلی بدبخت باشم!، اگر موقع حرفهایش آرام باشی احساس می کند که درکش نمی کنی!
یک فرد زوردنج مانند دزدگیری هست که حساسیتش زیادی بالاست و با وزیدن هر نسیمی آژیر می کشد. هیچ نسیمی دزد نیست، این دزدگیر هست که باید حساسیتش کاهش پیدا کند.فرد زودرنج به خاطر باورهای غیر منطقی و صرفاً احساسی که از رفتار دیگران دارد، اکثراً دیگران را بد میفهمد درواقع مثل گیرنده تلویزیونی هست که آنتن او خراب است و تصویر هر شبکه ای را ناواضح ، مبهم و درهم می گیرد بنابراین پیامهای دیگران را اشتباه دریافت کرده یا تفسیر می کند.
توصیه هایی مفید و کاربردی برای رهایی از زودرنجی
از جمع فرار نکنید!
کسانی که حساس هستند، معمولا خیلی دوست ندارند در جمع حاضر شوند و ترجیح میدهند تنها بمانند. گروهی از این افراد هم هستند که همیشه از دیگران ناراحتند و برای همین هنگامی که در جمع هستند، احساس خیلی بدی را تجربه خواهند کرد. در نتیجه طبیعی است این افراد کمکم از جمع دور شوند و تنهایی را ترجیح دهند، اما وقتی آنها از دیگران فاصله میگیرند، طرز فکر و نگرش منفی که نسبت به جمع و دیگران دارند نیز تقویت میشود و در نتیجه نمیتوانند با شرایط و موقعیتهای جدید هماهنگ شوند.
اولین و یکی از بهترین کارهایی که میتوان برای این گروه از افراد انجام داد، مواجه شدن با موقعیت است. به این معنی که قرار نیست زمانی که احساس میکنید از قرار گرفتن در جمع ناراحت میشوید یا از حرفها و نظرات دیگران احساس خوبی ندارید، رفت و آمدهایتان را قطع کنید. بلکه توصیه میشود روابط اجتماعی بیشتری داشته باشید، اما قبل از این مرحله، خودتان را بهتر بشناسید و اعتماد به نفستان را تقویت کنید و پس از آن مهارتهای ارتباطی را بیاموزید و بدانید در هر رابطهای چطور باید برخورد کرد افرادی که حساسیت بیش از حد دارند، معمولا از کمبود قدرت ابراز وجود هم رنج میبرند و نمیتوانند حرفها و نظراتشان را بدرستی مطرح کنند. برای همین هم احساسات منفیشان بیشتر میشود و همین میتواند شرایط آنها را بدتر کند
از ذهن خوانی پرهیز کنید
ذهن خوانی کردن یعنی بدون بررسی کافی روابط بین خودتان و طرف مقابل، تصمیم گیری یا قضاوت کنید. افراد زودرنج باید به این نکته توجه کنند که هیچ گاه بر اساس آن چیزی که احساس می کنند، تصمیم نگیرند و با طرف مقابل شان برخورد نکنند. گاهی آن چیزی که احساس انسان ها می گوید با حقیقت متفاوت است. افراد زودرنج اگر نسبت به طرف مقابل شان ذهنیت منفی داشته باشند، این ذهنیت باعث می شود از هر حرف و حرکت آن ها برداشت اشتباه کنند که طبیعتا با برخورد نامناسبی هم به آن رفتارها پاسخ خواهند داد.
احساسی استدلال نکنید!
افرادی که بیشتر استدلال های شان بر مبنای احساس شان است، فکر می کنند احساسات منفی آن ها منعکس کننده واقعیت های منفی طرف مقابل شان است. در واقع این افراد، زمانی که حس می کنند از یک نفر بدشان می آید، فکر می کنند که به دلیل بد بودن طرف مقابل، این احساس منفی در آن ها به وجود آمده است. در صورتی که ممکن است در حقیقت این گونه نباشد و او به خاطر تجربه های ناموفق در روابطش با آن فرد خاص، به این احساس رسیده باشد.
اختلاف نظر اجتناب ناپذیر است!
این انتظار که نتیجه روابط بین فردی، حتما باید همان طور که ما می خواهیم و دلخواه ماست، پیش برود انتظار اشتباهی است. وجود اختلاف نظر در بیشتر روابط بین فردی اجتناب ناپذیر است؛ بنابراین این که روابط ما همیشه باید خوب باشد، بایدی است که باید کنار گذاشته شود.
از فیلتر ذهنی استفاده کنید!
از یک رابطه بین فردی فقط جنبه هایی را که در آن اختلاف سلیقه وجود دارد، نبینید. گاهی در گفت و گو با طرف مقابل، شما ده ها نکته مثبت و فقط یک نکته منفی جزئی می بینید و فقط همان به چشم تان می آید و مانع دیدن خوبی های آن رابطه بین فردی در شما می شود. گاهی همین نکته منفی همه رابطه شما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث رنجش خاطر شما و طرف مقابل می شود. پس با استفاده از فیلتر ذهنی می توانید به نقاط مثبت توجه بیشتری کنید.
سطح انتظارتان را تنظیم کنید!
گاهی سعی کنید از دیگران انتظار بدترین برخورد را داشته باشید و خود را برای تحمل آن آماده کنید. این مساله باعث میشود برخوردهای بهتر از مورد انتظار، در شما ایجاد خوشنودی نماید؛ در حالیکه اگر همیشه انتظار برخورد خوب داشته باشید چه بسا نتیجه عکس خواهید گرفت.
بپذیرید هیچ کس کامل نیست!
اگر شما انتظار داشته باشید که همه مردم یک طور رفتار و صحبت کنند یا تصور کنید همه باید مهربان و دلسوز باشند، پس خودتان را در شرایطی قرار میدهید که دائم از این و آن برنجید. به جای این افکار بپذیرید که ما انسانها خطاها و نقاط ضعف و معایب شخصیتی داریم که منحصر به فرد است و مسلما خود ما هم همینطور هستیم. شخصیت شما از دیگران متفاوت است و باید این موضوع را بپذیرید. فراموش نکنید قرار نیست تمام افراد بر اساس خواسته ما رفتار کنند. به شیوه رفتار آنان احترام بگذارید و زمانی که رفتاری شما را ناراحت می کند به جای اینکه عکس العمل تندی نشان دهید، فقط احساسات خود را بیان کنید. به عنوان مثال به فردی که با رفتار خود موجب اذیت شما شده بگوئید من از این رفتار شما احساس خوبی ندارم و یا اینکه رفتار شما موجب دلگیری من شد.
خودتان را جای فردی که شما را میرنجاند بگذارید!
اگر تحملتان را چنان بالا ببرید که از هر حرفی ناراحت نشوید، میتوانید وقتی کنار دیگران هستید احساس بهتری داشته باشید. اگر هر بار که رنجیدید خودتان را یک دقیقه به جای فرد آزاردهنده بگذارید، میتوانید از نگاه و دید او به خودتان بنگرید و سپس ممکن است به این نتیجه برسید که موضوع را بیش از حد جدی گرفتهاید و آن عقاید چندان هم ناراحتکننده نیست و حتی شاید به این نتیجه برسید که فرد آزاردهنده اصلا قصد رنجاندن شما را نداشته است.
حواستان به زمینه های جسمانی زودرنجی هم باشد!
یکی از علل شایع زود رنجی و عصبانیت، کم خونی می باشد. فردی که مبتلا به کم خونی است، بسیار زودرنج و دچار ناراحتی های جسمی و روحی می شود. لذا سعی نمایید با یک آزمایش خون وضعیت جسمانی خود را بررسی نمایید.
توصیه ای برای اطرافیان یک فرد زودرنج:
کسانی که با فردی حساس و زودرنج زندگی میکنند، معمولا نمیدانند چطور باید با او برخورد کرد؛ اگر خیلی سخت بگیرند، او را ناراحت کردهاند و اگر خیلی کاری به کارش نداشته باشند، این خصوصیت اخلاقی را تشدید کردهاند. پس چه کاری بهترین است و برای کمک به این افراد چه کار باید کرد؟
لحن و نوع کلام و همینطور زبان بدن ما باید متناسب با نیازها و شخصیت فرد باشد، اما با همین حرفها باید به او کمک کنید رفتارش را تغییر دهد و در موقعیت مناسب قرار بگیرد.
اگر میخواهید به فردی که حساس است کمک کنید رفتارش را تغییر دهد، او را در موقعیت قرار دهید و پس از آن کمکش کنید موقعیتی را که در آن قرار گرفته، بخوبی درک کند و پذیرش بیشتری داشته باشد. همچنین باید این فرصت را در اختیار آنها بگذارید تا اعتماد به نفسشان را تقویت کنند و وضع بهتری داشته باشند.