راه های پیشگیری و کنترل بیماری آنفلوآنزا

 | تاریخ ارسال: 1398/9/13 | 
آنفلوآنزا یک بیماری حاد تنفسی و به شدت واگیردار است که سالانه موجب مرگ هزاران نفر در سراسر جهان می‌شود و با وجود سرمایه‌گذاری‌ها و تحقیقات گسترده، هنوز کنترل نشده است. پزشکان تاکید دارند که برای پیشگیری از آنفلوآنزا به‌ ویژه آنفلوآنزای نوع آ با نسخه ویروسی H1N1 روش‌های متنوع و بدون هزینه‌ای وجود دارد که مهمترین آنها به شرح زیر است:
از تماس نزدیک دوری کنید:
از تماس نزدیک با افرادی که بیمار هستند خودداری کنید. زمانی که بیمار هستید, فاصله خود را از دیگران حفظ کنید تا از بیمار شدن آنها نیز محافظت کنید.
زمانی که بیمار هستید، خانه بمانید:
در صورت امکان, هنگامی که بیمار هستید, از رفتن به کار, مدرسه, دانشگاه و ماموریت های خود اجتناب کنید. این کار به جلوگیری از گسترش بیماری شما به دیگران کمک خواهد کرد.
دهان و بینی خود را بپوشانید:
هنگام سرفه یا عطسه، دهان و بینی خود را با یک پارچه بپوشانید.این کار ممکن است مانع از بیمار شدن اطرافیان شما شود. آنفولانزا و دیگر بیماری های تنفسی حاد با سرفه, عطسه و یا دست های آلوده پخش می شوند.
دستانتان را تمیز کنید:
شستن دست ها اغلب به حفاظت از شما در برابر میکروب ها کمک می کند. اگر صابون و آب در دسترس نیستند، از مواد شستشو دهنده الکلی استفاده کنید.دستان تمیز زندگی را نجات می دهد.
 از لمس چشم ها, بینی و یا دهان خود پرهیز کنید:
میکروب ها اغلب وقتی پخش می شوند که فردی چیزی را لمس می کند که با میکروب ها آلوده است و سپس چشم ها, بینی و یا دهانش را لمس می کند.
پیشگیری از آنفلولانزا در محل کار:
به طور معمول اشیا و سطوح را تمیز کنید, از جمله پوست, کیبورد, و تلفن ها.دقت کنید که محل کارتان منبع کافی از دستمال کاغذی, صابون, حوله کاغذی، پاک کننده الکلی و دستمال های مرطوب مصرفی داشته باشد.اگر در حین کار احساس ناخوشی داشتید, هرچه زودتر به خانه برگردید.
 
عادت های خوب سلامتی را تمرین کنید:
تمیز کردن و ضد عفونی کردن اغلب سطوح در خانه, کار یا مدرسه, به خصوص زمانی که کسی بیمار است، مهم است.خوب بخوابید, فعال باشد, استرس خود را مدیریت کنید, مایعات زیادی بنوشید و غذاهای مغذی بخورید.
 نکات بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفولانزا
به اندازه کافی بخوابید
خواب کـافی نـه تـنـهـا بـاعــث می شود که در طول روز شاداب و هـوشیـار بـاشـید، بلکه به نیرومند ماندن سیستم دفاعی نـیـز کـمـک مـی کـنـد.
 
به اندازه آب مصرف کنید
نوشیدن آب سیستم بدنتان را شستشو می دهد و برای حفظ یک رژیم غذایی سالم و سلامتیتان لازم است.
 
در استفاده از لوازم شخصی حساس باشید
تا می توانید از استفاده ی چند نفره از لیوان یا سایر ظروف غذا خودداری کنید، به خصوص زمانی که علائم بیماری ها را در فرد مقابل متوجه شدید.
 
محیط های بسته
محیط های بسته ای مثل اداره و اتوبوس، محل مناسبی برای رشد میکروب می باشد پس اگر دیدید کسی در این محیط ها عطسه می کند از او دوری کنید و بعد از فاصله گرفتن از او حتما دستهایتان را با آب و صابون بشویید.
 
ورزش کنید و از استرس و فشارهای روحی دوری کنید
با ورزش کردن علاوه بر آنکه قدرت بدنیتان را افزایش می دهید، موجب تقویت سیستم دفاعی بدنتان هم می شوید از طرفی داشتن استرس اصلاً برای سلامتیتان خوب نیست.
 
مراقبت به هنگام استفاده از وسایل مشترک
دستگیره‌های در، نرده‌ها، دسته‌های صندلی، سطح روی پیشخوان‌ها و نوشت‌افزارها بدون شک آلوده به انواع میکروب‌ها هستند. پس بعد از تماس با آنها بلافاصله دست‌های خود را با‌ آب و صابون بشویید. ویروس آنفلوآنزا قادر است بیش از 48 ساعت در خارج از بدن انسان به حیات خود ادامه داد. پس هر وسیله‌ای که دست دیگران به آن خورده باشد، در معرض آلودگی است.
پرهیز از استعمال دخانیات
استعمال دخانیات نیز عامل تخریب مژک‌ها و مخاط مجاری تنفسی است که از ورود باکتری‌ها، میکروب‌ها و ویروس‌ها به بدن جلوگیری می‌کنند و همین امر خطر ابتلا به آنفلوآنزا تشدید می‌کند.
 
 
تفاوت سرماخوردگی و آنفولانزا
سرما خوردگی و آنفولانزا علائمی مشابه دارند. سرما خوردگی معمولا خفیف تر است در حالی که آنفولانزا علائم شدید تری دارد. سرما خوردگی معمولا علاوه بر احساس خستگی با عطسه، سرفه و آبریزش بینی همراه است. ممکن است همراه تب نبوده یا تب پایین وجود داشته باشد. هچنین ممکن است کوفتگی عضلانی یا سوزش گلو، اشک ریزش وسر درد هم دیده شود. آنفولانزا  معمولا به طور ناگهانی شروع شده و بسیار آزار دهنده است. بیماراحساس ضعف و خستگی می کندو تب دارد. علائـــم دیگر شامل سرفه های خشک، آبریزش از بینی، لرز، درد عضلانی، سر درد شدید، درد چشم وگلو درد  ممکنست دیده شود. مدت زمان بیشتری طول می کشد تا آنفولانزا کاملا خوب شود اما در سرما خوردگی این مدت کوتاه تر است. اگرچه مردم اغلب واژه‌ی آنفولانزا را برای هر نوع بیماری به کار می‌برند که نشانه‌هایی مانند آنفولانزا دارد، لیکن آن یک بیماری ویروسی مجزا با نشانه‌های ویژه‌ی خود است و به‌طور معمول در زمان‌های ویژه‌ای از سال، پایان پاییز و طی زمستان، رخ می‌دهد.

دفعات مشاهده: 16335 بار   |   دفعات چاپ: 357 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کد پستی : 17165-57166

صندوق پستی : 419-57155

فکس : 04431980251

ارتباط مستقیم با ریاست : po@uut.ac.ir

پست الکترونیکی : info@uut.ac.ir

آدرس : آذربایجان غربی، ارومیه، ابتدای جاده بند، بالاتر از گلشهر 2

کانال اطلاع رسانی رسمی دانشگاه : @daneshgah_uut

پیوندهای تصویری
copyright@2019.Urmia University of Technology