به همت پژوهشگر دانشگاه صنعتی ارومیه استریل خودکار ادوات جراحی به کمک رسوبات مسی نانویی محقق گردید

 | تاریخ ارسال: 1397/8/14 | 
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی ارومیه با افزودن فلز مس به ترکیب شیمیایی و ایجاد رسوبات نانویی از جنس فلز مس، خواص مکانیکی و ضد میکروبی فولادهای مورد استفاده در محیط‌های بیولوژیک را بهبود بخشید.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه صنعتی ارومیه دکتر مهدی بهمنی اسکویی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی مواد دانشگاه صنعتی ارومیه در خصوص این پروژه اظهار کرد: فولاد ضد زنگ یکی از مواد پرکاربرد در تولید ایمپلنت‌های استخوانی و ادوات جراحی به حساب می‌آید که با افزایش سطح استانداردهای بهداشتی در مراکز درمانی و پیشرفت فرهنگی جوامع، استفاده از ایمپلنت‌ها و ادوات جراحی با قابلیت ضدمیکروبی به عنوان فرآیندی پیشگیرانه در جلوگیری از ابتلاء به انواع بیماری‌ها در محیط‌های بیمارستانی و عمومی مورد استقبال و توجه فوق العاده‌ای قرار گرفته است.
بهمنی اسکویی در خصوص اهداف دنبال شده در این طرح بیان کرد: در طرح حاضر تلاش شده تا با اضافه کردن فلز مس به ترکیب شیمیایی فولاد ضد زنگ ۴۱۰، کارایی آن افزایش یابد. این فولاد یک ماده پرکاربرد در تولید لوازم و ادوات جراحی و ایمپلنت‌های استخوانی است.
وی افزود: به واسطه حضور مس در ترکیب شیمیایی فولاد رسوب‌گذاری نانو ذرات مس در ریزساختار فولاد امکان‌پذیر می‌شود که همین امر بهبود خواص مکانیکی فولاد را در پی داشته‌است و همچنین حضور نانو رسوبات مسی موجب می‌شود تا فولاد دارای خاصیتی موسوم به خاصیت خود استریلی گردد.
بهمنی اسکویی در خصوص حضور رسوبات مس در ساختار فولاد تاکید کرد: حضور رسوبات مس در ساختار فولاد موجب انتشار یون‌های مس شده و خاصیت ضدمیکروبی را برای سطح فولاد به ارمغان می‌آورد؛ از سوی دیگر، مقیاس نانویی رسوبات مس و پراکندگی یکنواخت آن‌ها موجب بروز خاصیت ضد میکروبی در سراسر سطح فولاد می‌شود.
بهمنی اسکویی گفت: در طرح حاضر رفتار پیرسازی ریزساختار و عملکرد ضد‌باکتری فولاد ضدزنگ حاوی درصدهای متفاوت عنصر مس (۱، ۳ و ۵ درصد وزنی) مورد بررسی قرار گرفته‌است که بدین منظور از آزمون‌های ریزسختی سنجی، پراش پرتو ایکس و میکروسکوپ‌های الکترونی و نوری استفاده شده‌است و همچنین عملکرد ضدباکتریایی فولاد علیه باکتری‌های استافیلوکوک و اشرشیاکلی نیز سنجیده شده‌است.
وی ادامه داد: بر اساس نتایج به‌دست‌آمده از آزمون‌های مختلف، حضور ۳ درصد وزنی عنصر مس در ترکیب شیمیایی فولاد موجب بروز سختی‌پذیری مناسب و خاصیت ضد‌میکروبی مؤثر می‌شود.

دفعات مشاهده: 961 بار   |   دفعات چاپ: 228 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کد پستی : 17165-57166

صندوق پستی : 419-57155

فکس : 04431980251

ارتباط مستقیم با ریاست : po@uut.ac.ir

پست الکترونیکی : info@uut.ac.ir

آدرس : آذربایجان غربی، ارومیه، ابتدای جاده بند، بالاتر از گلشهر 2

کانال اطلاع رسانی رسمی دانشگاه : @daneshgah_uut

پیوندهای تصویری
copyright@2019.Urmia University of Technology