سومین جشنواره ملی «علم برای همه» موزه ملی علوم و فناوری

 | تاریخ ارسال: 1396/3/20 | 

AWT IMAGE‌‌موزه ملی علوم و فناوری در سومین سال پیاپی، جشنواره علمی خود را در حالی برگزار می‌کند که تغییراتی در رویکردها، محورها و حتی نام جشنواره اعمال کرده است.

به گزارش روابط عمومی موزه ملی علوم و فناوری، جشنواره علمی سراسری این موزه که پیش از این به «علم و عامه» موسوم بود، در سومین سال خود با نام «علم برای همه» برگزار خواهد شد. دبیر این جشنواره علت تغییر نام آن را حاصل بازخورد شرکت کنندگان و ابهامات موجود درمعنای کلمه «عامه» عنوان کرد.

وی همچنین به تغییر رویکرد جشنواره اشاره کرد و گفت: بخش ویژه جشنواره امسال، بر خانواده‌های علمی تاکید می‌کند. صونا آقابابایی خانواده علمی را نه به معنای خانواده‌ای دارای سطح تحصیلات بالا بلکه خانواده‌ای می‌داند که از راه حل های علمی برای رویارویی و آمادگی در برابر موضوعات روزمره زندگی بهره می‌گیرد و دارای فرهنگ استفاده کاربردی از دانش علمی است.

دبیر جشنواره «علم برای همه» با اعلام این که قرار است تندیسی ویژه برای برگزیدگان بخش «خانواده علمی» در نظر گرفته شود از خانواده‌ها دعوت کرد که ضمن شرکت در جشنواره، در فراخوان انتخاب بهترین عنوان برای این تندیس نیز شرکت کنند.

ایشان محور قرار دادن واحد خانواده را در مرکزیت یک جشنواره علمی، یک اتفاق تازه و تأثیرگذار ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که مشارکت خانواده‌ها در بخش ویژه جشنواره که به موضوع زلزله اختصاص دارد و ایجاد یک تلاش همگانی برای آمادگی در مقابل زلزله، بتواند نگاه عموم مردم و مسئولان را به پدیده زلزله تغییر دهد. چرا که زلزله به خودی خود بخشی از چرخه طبیعی زیستی است و آمادگی قبل، هنگام و بعد از وقوع آن و آگاهی از نحوه برخورد با این پدیده می‌تواند میزان پیامدهای مخرب آن را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

محورهای جشنواره سوم موزه ملی علوم و فناوری از این قرار است:

محورهای جشنواره در بخش اصلی:

ارائه، معرفی یا آموزش مفاهیم علمی به زبان ساده در قالب:

۱) ساخت ابزار ۲) جنگ علمی ۳) کلیپ علمی ۴) شعر

در این بخش، شرکت برای عموم به صورت انفرادی و گروهی آزاد است.

محورهای جشنواره در بخش ویژه با موضوع “زلزله و خانواده”

۱) عکاسی (از مانورهای خانوادگی زلزله، خانه ایمن و خانه نا امن، خانواده آماده در برابر زلزله و…)

۲) فیلم و پویانمایی (از مانورهای خانوادگی زلزله، خانه ایمن و خانه نا امن، خانواده آماده در برابر زلزله، نحوه وقوع زلزله و…)

۳) ساخت ماکت (از سازه، طراحی داخلی، چیدمان داخلی و نمای بیرونی خانه ایمن و…)

۴) نقاشی (از خانه ایمن و نا امن و نقش خانواده‌ها بعد از زلزله، پیامدهای زلزله، محله ایمن و نا امن و…)

۵) داستان علمی، تخیلی، مستند و خاطره نویسی

۶) بازی‌های رایانه‌ای (تبدیل خانه نا امن به ایمن؛ آمادگی برای رویارویی با زلزله، پناه گیری در هنگام زلزله و…)

در بخش ویژه، شرکت کننده‌های انفرادی می باید به عنوان نماینده خانواده خود و شرکت کنندگان گروهی نیز تنها باید اعضای یک خانواده باشند.

موزه ملی علوم و فناوری از تمام علاقمندان بویژه خانواده‌های ایرانی دعوت می‌کند در جشنواره «علم برای همه» که به مدت یک هفته از تاریخ ۲۰ تا ۲۵ آبان برگزار می‌شود حضور پیدا کنند. مهلت ارسال آثار تا ۱۵ مهرماه ۹۶ است. علاقمندان جهت دریافت دیگر اطلاعات می‌توانند به سامانه www.inmost.ir مراجعه و یا با شماره‌های ۸۸۹۱۴۹۳۴-۰۲۱ و ۸۸۸۵۱۴۴۸-۰۲۱ تماس حاصل نمایند.

مؤسسه علمی آینده سازان، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، وزارت آموزش و پرورش، کمیسیون ملی یونسکو در ایران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، پژوهشکده سوانح طبیعی، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، جمعیت هلال احمر، سازمان مدیریت بحران کشور و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران از حامیان جشنواره «علم برای همه» هستند.


دفعات مشاهده: 2490 بار   |   دفعات چاپ: 660 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کد پستی : 17165-57166

صندوق پستی : 419-57155

فکس : 04431980251

ارتباط مستقیم با ریاست : po@uut.ac.ir

پست الکترونیکی : info@uut.ac.ir

آدرس : آذربایجان غربی، ارومیه، ابتدای جاده بند، بالاتر از گلشهر 2

کانال اطلاع رسانی رسمی دانشگاه : @daneshgah_uut

پیوندهای تصویری
copyright@2019.Urmia University of Technology