هدفت را از زندگی مشخص کن!

 | تاریخ ارسال: 1395/11/2 | 

هدفت را از زندگی مشخص کن!

سرگشتگی، ناامیدی، گم کردن هدف و هزار و یک مشکل دیگر همه احساساتی هستند که ممکن است روزانه به سراغ هم ما بیایند. نگران نباشید چرا که همه‌ی ما شبیه هم هستیم. با ما همراه باشید تا با زاویه‌ای متفاوت‌تر به زندگی خود نگاه کنیم. راه‌حل خیلی ساده به نظر می‌رسد؛ از حباب خود خارج شوید.

AWT IMAGE

قدم اول: از حباب شخصی خود بیرون بیایید
حباب کلیدواژه‌ی اصلی این روش و استعاره‌ای از دنیای شخصی فرد است. راه‌حل هم ساده به نظر می‌رسد؛ از حباب شخصی خود بیرون بیایید. حباب شخصی شما دنیایی است که در آن زندگی می‌کنید. در این دنیای شخصی شما در مرکز قرار می‌گیرید و علایق و آرزوهایی مثل راه پیدا کردن به مقاطع تحصیلی بالاتر ، پیدا کردن شغل مناسب ، بهبود وضعیت مالی، رسیدن به وزن ایده آل  و ... دغدغه‌ی اصلی شما به حساب می‌آیند. دنیای شخصی شما تمام جنبه‌های زندگی شما را احاطه کرده است و برای خواسته‌های خود در این محدوده ارزش زیادی قائل هستید.بنابراین وقتی دوستتان مثلا در مورد چاقی شما نظر می‌دهد ناراحت می‌شوید و احساس شرمساری می‌کنید؛ در حباب شخصیتان زیبایی ظاهری یک ارزش تلقی می‌شود و لاغری معیار این ارزش است و هر چیزی که این ارزش‌ها را قضاوت کند موجب ناراحتی شما می‌شود.

مشکلاتی که این حباب شخصی  برای شما ایجاد می‌کنند چیست؟
در حباب شخصی دنبال راحتی هستید. به خاطر همین هم غذاهای ناسالم می‌خورید، سیگار می‌کشید یا کارهایی انجام می‌دهید که فقط در لحظه به مذاق شما خوش بیاید.
احساس از دست رفتن آسایش در اکثر مواقع باعث استرس در فرد می‌شود.در مورد حرف‌های دیگران قضاوت می‌کنید و آن‌ها را به خود نسبت می‌دهید. همین عامل باعث تنش‌های روحی خواهد شد.انتظار دارید به اهداف خود برسید. اگر چنین اتفاقی رخ ندهد یا دیگران اجازه‌ی آن را ندهند سریعا عصبانی خواهید شد.

خارج شدن از حباب شخصی  چه ربطی به پیدا کردن هدف زندگی دارد؟
وقتی که از حباب خود خارج شدید و دنیا را با دیدی جدید تجربه کردید می‌توان مسیر جدیدی را شروع کرد:
*نیاز انسان‌های اطراف خود را می‌بینید و رنج‌های آن‌ها را احساس خواهید کرد.
*تلاش خود را برای توجه به افراد و کاهش‌ رنج‌های آن‌ها زیادتر می‌کنید.
برای افزایش مهارت‌‌ها تلاش می‌کنید تا به وسیله‌ی همین مهارت‌ها بر دنیای اطراف تاثیر بگذارید.

تمام کارهای روزانه‌ی خود را به مساله‌ی مهم‌تری پیوند می‌زنید و هدف را در نهایت تاثیرگذاری بر محیط اطراف تعریف می‌کنید. وقتی هدف از روی فرد برداشته می‌شود و به سمت جامعه‌ی بزرگ‌تری حرکت می‌کند انگیزه‌ی فردی بیشتر خواهد شد. ما باید از حباب خود خارج شویم، نگاه‌ را از خود برداریم و به سمت هدف‌های بزرگ‌تری جلب کنیم.

در این مسیر اهمیتی ندارد که چه مهارتی دارید یا چه شغلی را انتخاب می‌کنید، مهم هدف‌های بزرگ‌تری هستند که شما برای آن‌ها فعالیت می‌کنید. شاید در زندگی خود چندین بار شغل عوض کنید و حرفه‌های جدیدی یاد بگیرید، با این حال هدف اصلی شما هیچ وقت تغییر نمی‌کند. در تمامی این مراحل شما از خود عبور می‌کنید، یاد می‌گیرید و به سمت تغییر حرکت می‌کنید.

چطور از حباب شخصی خود خارج شویم؟
به نظر می‌رسد خارج شدن از حباب مزایای زیادی به همراه دارد، اما طی کردن این مسیر آسان نیست اما بسیار ارزشمند است.
مرحله اول: باید موقعیت خود را تشخیص دهید، آیا در حباب قرار گرفته‌اید؟ هر موقع که عصبانی، ناراحت، ناامید یا نسبت به آینده و اطراف خود بیمناک هستید، هر موقع در انجام کارهای خود تنبلی می‌کنید یا آرزوی تغییر رفتار دیگران نسبت به خود را دارید احتمالا در حباب شخصی خود گرفتار شده‌اید. این‌ نشانه‌ها بازگو کننده‌ی وضعیت شما در دنیای اطراف و احساسات شما هستند. به این نشانه‌ها می‌توان علائق شخصی هم اضافه کرد، زمانیکه علائق شما به تمام اتفاقات مهم اطراف شما ارجحیت پیدا می‌کند یعنی در مرکز حباب قرار دارید.

مرحله‌ی دوم: به جای غر زدن و متهم کردن بقیه یا قضاوت در مورد دیگران، سعی کنید رفتار آن‌ها را درک کنید. در این مرحله پی خواهید برد که چقدر خواسته‌ها و مشکلات شما در برابر آدم‌های اطرافتان ناچیز است. پس به جای اینکه همه چیز را از منظر خود ببینید سعی کنید به یک تصویر جامع از شرایط برسید. 

مرحله‌ی سوم: بعد فقط برای شادی بقیه تلاش کنید، همانطور که خود دنبال شادی هستید.
در آخر هم به این موضوع فکر کنید که چطور باید به بقیه کمک کرد؟ چطور باید مرهم درد آدم‌های اطراف خود شد؟ بعضی وقت‌ها یک توجه ساده، حضور در کنار فرد یا گوش دادن به حرف دل یک نفر کمک زیادی به حساب می‌آیند. پس نباید حتما به مسائل مالی توجه کرد و تا حرف پول درمیان آمد پا پس کشید. کاری کنید که لبخند بر لب بقیه بنشیند و جزوی از دنیای آن‌ها شوید. اینجاست که خود شما هم لذت می‌برید.



دفعات مشاهده: 3157 بار   |   دفعات چاپ: 805 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کد پستی : 17165-57166

صندوق پستی : 419-57155

فکس : 04431980251

ارتباط مستقیم با ریاست : po@uut.ac.ir

پست الکترونیکی : info@uut.ac.ir

آدرس : آذربایجان غربی، ارومیه، ابتدای جاده بند، بالاتر از گلشهر 2

کانال اطلاع رسانی رسمی دانشگاه : @daneshgah_uut

پیوندهای تصویری
copyright@2019.Urmia University of Technology