چرا باید سحرخیز باشیم تا کامروا شویم؟

 | تاریخ ارسال: 1395/10/25 | 

راه های سحرخیز شدن چیست؟

سحرخیزی فواید بسیاری در بر دارد. دانستن فواید سحر خیزی ، انگیزه لازم برای صبح زود از خواب بیدار شدن را به شما می‌دهد.
1- سلامتی و خلق و خوی خود را بهبود می بخشید
بسیار مهم است که فرد ساعت مشخصی بخوابد و ساعت مشخصی هم بیدار شود و این امر هم در کیفیت خواب و هم در سلامت و در تنظیم ریتم‌های فیزیولوژیکی بدن فرد مانند ترشح هورمون‌ها تاثیرگذار است. ساعت بیولوژیکی بدن انسان طوری طراحی شده است که هماهنگ با طبیعت عمل کند. طبق این طراحی ما باید زمان طلوع خورشید از خواب برخیزیم. سحرخیزان در مقایسه با آنهایی که تا دیر وقت بیدار می مانند، افرادی شادتر هستند و نگاه مثبت‌تری نسبت به محیط اطراف و رویدادهایی که رخ می دهند، دارند. همچنین، سحرخیزان احساس سلامتی بیشتری می کنند که احتمالا به خاطر همگامی ساعت داخلی بدن آنها با طلوع خورشید است. بهترین ساعت خوابیدن ساعت 11 تا 12 شب و بهترین ساعت بیدار شدن 5  تا 7 صبح است و در کنار این خواب شبانگاهی، نیم ساعت خواب نیم روزی هم می‌تواند به آمادگی بیشتر فرد برای انجام فعالیت‌های روزانه خود کمک کند.

2-سالم‌تر صبحانه می خورید
هنگامی که عجله دارید ممکن است وسوسه شوید در مسیر رفتن به محل کار غذاهایی مانند ساندویچ یا کیک را به عنوان صبحانه انتخاب کنید. اما تمام این کالری های اضافی صبحگاهی می توانند به سرعت روی یکدیگر جمع شده و به بروز مشکلات سلامت مانند چاقی منجر شوند.

3-از ظاهر بهتری برخوردار می شوید
سحرخیزی نه تنها می تواند احساس بهتری در شما ایجاد کند بلکه به کسب ظاهری بهتر نیز کمک می کند. زمان اضافی که هنگام صبح در اختیار دارید را می توانید به انجام کارهایی کوچک مانند اطو کردن لباس، مرتب کردن مو، کوتاه کردن ناخن، نرمش کردن و غیره اختصاص دهید

4-از شلوغی و ترافیک دور می شوید
گیر افتادن در ساعات شلوغ روز و ترافیک های طاقت فرسا می تواند حتی پیش از آن که کار خود را آغاز کنید، روز شما را تلخ کند. در مقابل، صبح زود از خواب بیدار شده و زودتر از خانه خارج شوید تا از ازدحام و شلوغی دور بمانید ، همچنین فرصت کافی در اختیار دارید تا مقداری از مسیر را پیاده طی کنید البته اگر با خودرو تردد می کنید می توانید جای پارک بهتری نیز پیدا کنید.
 
چگونه سحرخیز شویم؟
به اندازه کافی بخوابید: این یکی از عوامل اصلی است که سبب می شود افراد با زود از خواب بیدار شدن مشکل داشته باشند، در اصل داشتن خواب کافی زود بیدار شدن از خواب را چندین بار آسان تر می کند. به بدن خود گوش دهید: بدن شما خیلی خوب می تواند احتیاجاتش را به شما اطلاع دهد، اگر هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید هنوز احساس خستگی می کنید سعی کنید شب ها زودتر به رختخواب بروید بدن شما کم کم یک الگوی معین برای خوابیدن و بیدار شدن پیدا می کند و کاملا بر آن منطبق خواهد بود.

کارهای روز بعدتان را در شب قبل آن مشخص کنید: نوشتن و یادداشت کردن کارهای مهمی که قرار است صبح بعد از بیدار شدن از خواب انجام دهید می تواند اراده شما را در سحرخیزی و شروع بی درنگ روزمرگی تان محکم تر کند. هر چه اراده قوی تری داشته باشید راحت تر می توانید سحر خیز شوید.

بلافاصله قبل از خواب چیزی نخورید: اگر در فاصله ی زمانی کمتر از دو ساعت به خوابیدن چیزی بخورید و بعد به رختخواب بروید بدن شما درگیر هضم غذا خواهد بود و این امر می تواند در خواب شما اختلال ایجاد کند و یا اصلا زمان به خواب رفتن تان را طولانی کند.

به خودتان جایزه بدهید: همیشه قرار نیست با این تفکر از خواب بیدار شوید که مثلا کلی کار دارید، می توانید برای خودتان در صورتی که زود از خواب بیدار شوید مواردی را به عنوان جایزه تعیین کنید، مثلا دیدن یک برنامه ی تلویزیونی صبحگاهی مورد علاقه، خوردن صبحانه ایی خاص در شروع صبح یا هر چیز دیگری که می تواند برای بیدار شدن و ترک سریع رختخواب در صبح زود به شما انگیزه بدهد.

در رختخواب به خودتان برای بیدار شدن دروغ نگویید: همیشه سعی کنید بلافاصله بعد از بیدار شدن رختخواب خودتان را ترک کنید، این که مثلا ۱۰ یا ۲۰ دقیقه ی دیگر از جایم بلند خواهم شد در حالی که بیدار شده اید اصلا به شما کمکی نخواهد کرد و هر چه بیشتر در زمانی که بیدار شده اید در رختخواب بمانید بدن تان تمایلش برای بازگشت به خواب عمیق بیشتر می شود.

معجزه پنجره باز: هوای تازه برای همه ی ما خوب است و سبب می شود تا خواب عمیق تر و آرام تر و به طبع آن بیدار شدن دل انگیزتری داشته باشیم.گوشه ای از پنجره را حتی در فصول سرد برای اکسیژن رسانی به مغز و سرحال بیدار شدن باز بگذارید.

زنگ ساعت خود را تغییر دهید: اجازه ندهید هر روز با یک زنگ خاص و همیشگی بیدار شوید، علاوه بر این که این روند برای خودتان خوشایند نخواهد بود بعد از مدتی زنگ ساعت تان دیگر شما را نمی تواند بیدار کند.


دفعات مشاهده: 4816 بار   |   دفعات چاپ: 766 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر


کد پستی : 17165-57166

صندوق پستی : 419-57155

فکس : 04431980251

ارتباط مستقیم با ریاست : po@uut.ac.ir

پست الکترونیکی : info@uut.ac.ir

آدرس : آذربایجان غربی، ارومیه، ابتدای جاده بند، بالاتر از گلشهر 2

کانال اطلاع رسانی رسمی دانشگاه : @daneshgah_uut

پیوندهای تصویری
copyright@2019.Urmia University of Technology