برگشت به دانشگاه صنعتی ارومیه
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معاونت دانشجویی و فرهنگی ::
امور فرهنگی و فوق برنامه::
امور دانشجویی::
امور تربیت بدنی::
شورای انضباطی دانشجویان::
مرکز مشاوره::
اخبار و اطلاعیه ها::
تماس با ما::
فرمها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
زیربخش‌های پایگاه
:: چگونه بر استرس سخنرانی و ارائه سمینار غلبه کنیم؟ ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۲/۲۸ | 

چگونه بر استرس سخنرانی و ارائه سمینار غلبه کنیم؟

ترس از سخنرانی از آنجایی سرچشمه می گیرد که نمی دانیم چه اتفاقی خواهد افتاد وقتی در مقابل مردم سخنرانی میکنیم. که ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن ترس از اشتباه کردن  و یا مقایسه شدن را شامل می شود و این اضطراب می تواند صدمات زیادی به نحوه ی سخنرانی ما بگذارد. اما یک خبر خوب وجود دارد اینکه می توان با ترس از سخنرانی مقابله کرد و با تمرین بیش تر استرس کمتر داشت.

AWT IMAGE

ابتدا علائم ترس از صحنه را بشناسیم:
 قرمزشدن چهره، عرق کردن، تپش قلب، لرزش صدا، خشک شدن دهان از علایم شایع استرس در هنگام سخنرانی هستند هیجانی بودن در آغاز سخنرانی، حالتی کاملاً طبیعی و حتی مطلوب است زیرا بدن در این حالت مانند هر حالت پر اضطراب دیگری تلاش می‌کند با ترشح آدرنالین بیشتر واکنش مثبت نشان دهد.
این ترشح ناگهانی آدرنالین همان عاملی است که موجب تپش قلب و لرزش دست و زانو و عرق پوست می‌شود و هر شخصی که بخواهد در برابر جمع سخن بگوید تا حدودی این واکنش‌ها را دارد.

حال سؤال این است که چگونه می‌توان از این حالات هیجانی و عصبی، کار مثبت کشید؟
لازم است بدانیم بجای اینکه تلاش کنیم همه هیجان روحی قبل از سخنرانی را از بین ببریم، با رعایت نکات زیر بکوشیم آن حالت را به وضعی مطلوب که متخصصان آن را هیجان مثبت می‌نامند، تبدیل کنیم. هیجانی سرشار از شور و شوق و سرزندگی که متفاوت با آن حالات عصبی و بازدارنده روحی است و دیگر شما را قربانی نخواهد کرد؛ بلکه حیاتی جدید می‌بخشد و حالات انسان را کاملاً در اختیار دارد.

1.از خودمان انتظار بهترین بودن را نداشته باشیم
هیچ یک از ما بهترین نیستیم و همه ما این را می دانیم .ولی باز هم از خود انتظار داریم حتی کوچکترین اشتباهی را در حین سخنرانی مرتکب نشویم و این خود باعث می شود که با کوچکترین اشتباه هم بریزیم .باید یدانیم حتی بهترین سخنرانان نیز اشتباهاتی میکنند و نکته اینجاست که باید آرامش خودمان را حفظ کنیم و به خودمان اجازه دهیم گاهی اشتباه کنیم چه بسا این اشتباهات یا حتی یک تپق خنده دار فضای سخنرانی را جذاب تر نماید

2.ارزش های فردی شما برابر با سخنران خوب بودن نیست
باید بدانید که سخنرانی بخش کوچکی از توانمندی های حرفه ای شماست وتوجه نمایید سخنران خوب بودن هیچ ارتباطی با ارزشهای فردی شما ندارد و اگر سخنرانی آن طور که شما انتظار نداشتید پیش نرفت شما همچنان همان فرد با ارزش سابق هستید که میتواند با تمرین و یادگیری در سخنرانی بعدی به سخنرانی خود بهبود بخشید.

3-از تلاش کردن برای حفظ کلمات دست بردارید
نیازی به بکاربردن عین کلمات متن سخنرانی نیست.این کار تنها باعث ایجاد استرس در شما میگردد.اگر سعی داشته باشید دقیقا همان کلمات بکار برده شده در متن سخنرانی را بکار بگیرید با  فراموش کردن یک لغت تمام متن را فراموش خواهید کرد و رشته ی کلام را از دست میدهید اگر محتوای مورد نظر را با کلام خود بگویید مطمینا آرامش بیشتری در حین سخنرانی خواهید داشت.

4-جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی خواندن کلمه به کلمه
تفاوت زیادی بین خواندن و صحبت کردن وجود دارد که کاملا توسط مخاطب قابل درک می باشد . خواندن خشک ریسک افت سخنرانی در مقابل مخاطب را بالا میبرد و باعث میشود مخاطب در مقابل محتوا و شخصیت شما ایستادگی نماید و شانس شما را برای بهتر شدن سخنرانی کاهش میدهد  .پس بهتر است برای کاهش استرس از سخنرانی به این شیوه جلو گیری نمایید و از زبان بدن (حرکات دست) و همچنین بالا و پایین بردن تن صدا متناسب با اهمیت موضوع برای جلب توجه بیشتر مخاطبان و افزایش جذابیت سخنرانیتان استفاده کنید

5-با افکار منفی خود مبارزه کنید :
بسیاری از افراد مدام در ذهنشان افکار منفی را مرور می کنند. مثلاً از اینکه اتفاق بدی هنگام سخنرانی شان بیفتد می ترسند. یکی از آنها می گفت از این که ناگهان هنگام بالا رفتن از صحنه زمین بخورم می ترسم! از اوپرسیده شد تا به حال چند نفر را دیده ای که زمین خورده اند؟ درجواب گفت : هیچکس .
اینگونه افراد باید با افکار منفی خود مبارزه کرده و بر آن غلبه کنند . افکار ما اغلب بی اساس و خیالاتی بیش نیستند و هیچگاه به واقعیت نمی پیوندند . اینگونه افکار منفی را ازخود دورکنید.

6-  لحظات خوب و موفقیت هایتان را به خاطر آورید:
استرس سخنرانی در جمع با تمرکز کردن روی لحظات خوب و یاد آوردن آنها کاهش خواهند یافت. هرگاه با وقایع و لحظات خوب در زندگی مواجه می شوید آنها را با تمام جزییات به خاطر بسپارید و هنگام نگرانی و اضطراب، آنها را به یاد آورید . مدام این لحظات را به خاطر آورید و درذهن خود مرور کنید تا ملکه ی ذهن شما شوند آنگاه، خود به خود اینگونه لحظات هنگام نگرانی،  به ذهنتان می آیند و تاثیر بسزایی درکاهش اضطراب شما خواهند داشت. هنگام آماده شدن برای سخنرانی یا  هنگام به خاطر سپردن مطالب، مدام، موفقیتها و جذابیتهایتان را در ذهن خود تداعی کنید در این صورت هیچگاه با مشکل ترس از صحنه مواجه نخواهید شد.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 1205 بار   |   دفعات چاپ: 315 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
معاونت دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی Student, Culture and Social Administration
Persian site map - English site map - Created in 0.041 seconds with 917 queries by yektaweb 3506