برگشت به دانشگاه صنعتی ارومیه
   [صفحه اصلی ]   [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
معاونت دانشجویی و فرهنگی ::
امور فرهنگی و فوق برنامه::
امور دانشجویی::
امور تربیت بدنی::
شورای انضباطی دانشجویان::
مرکز مشاوره::
اخبار و اطلاعیه ها::
تماس با ما::
فرمها::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
زیربخش‌های پایگاه
:: چگونه وقتی عصبانی هستیم، خودمان را آرام کنیم؟ ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۵/۲/۱۵ | 

چگونه وقتی عصبانی هستیم، خودمان را آرام کنیم؟

ابتدا لازم است بدانید که خشم احساس سالمی است، یک احساس سالم که در همه ما وجود دارد، اما مسئله تعیین کننده این است که چطور از آن استفاده کرده و چگونه بروزش می دهیم. خشم سالم درواقع نوعی انرژی درونی است که به شما این قدرت را می دهد تا از حقتان دفاع کنید و نگذارید کسی از شما سوءاستفاده کند.

چطور از خشممان به شکل صحیح استفاده کنیم؟
روان شناسان میگویند اگر اجازه دهید خشم، کنترل احساسات و رفتارهایتان را در دست بگیرد، روز به روز قوی تر می شود و به جای اینکه شما خشمتان را کنترل کنید، او شما را راه خواهدبرد! 

برای استفاده صحیح از احساس خشم پیشنهاد می شود:
1- سعی کنید عکس العملی که نشان می دهید متناسب با عامل به وجود آمدن خشمتان باشد: فریاد کشیدن و ناسزا گفتن به زمین و زمان آن هم وقتی چنددقیقه دیر به سرویس رسیده اید، بدترین شکل ابراز خشم است!

2-به جای عکس العمل نشان دادن، رفتار صحیحی داشته باشید: اگر می خواهید از خشمتان به درستی استفاده کنید، به جای اینکه صرفا در مقابل آن عکس العمل نشان دهید تا به آرامش برسید و از نظر روانی تخلیه شوید، سعی کنید در موردش حرف بزنید و تغییراتی را در خودتان یا محیط اطرافتان به وجود بیاورید تا این عامل دیگر نتواند باعث سرریز شدن دیگ حوصله شما شود.

3-به محض اینکه احساس کردید مشکلی وجود دارد که خشمگینتان می کند، احساستان را نشان دهید: خشمتان را با گفتن «نمی خواهم در موردش حرف بزنم» سرکوب نکنید و نگویید «من اصلا عصبانی نیستم» چون انکار احساستان فایده ای ندارد.

4-پذیرفتن و بخشیدن را بیاموزید: زندگی هرگز کامل نیست. مهم نیست که چقدر می خواهید زندگی تان خوب و عادلانه پیش برود، چون منفجر شدن از عصبانیت هیچ وقت باعث نمی شود راه حل خوبی برای مشکلات پیدا کنید.

5- افکار مضری را که باعث می شود ناراحتی های کوچک به خشم تبدیل شوند، شناسایی کنید: خودتان را عادت دهید که در همه موقعیت های زندگی در کنار نکات منفی، نکات مثبت را هم ببینید و در نظر داشته باشید.

چطور وقتی عصبانی هستیم، خودمان را آرام کنیم؟
عصبانیت برخلاف چیزی که خیلی ها فکر می کنند در یک لحظه اتفاق نمی افتد پس نباید انتظار داشته باشید که در یک چشم به هم زدن هم فرو بنشیند. با این حال حتی شدیدترین خشم ها هم قابل مدیریت هستند. درک این مسئله که چه عواملی احساس خشم را دود می کند و به هوا می فرستد، تاکتیک های لازم را در اختیار شما قرار می دهد که پادزهر عصبانیت اند. این تاکتیک ها شامل موارد زیر است:

1-موضوع را رها کنید: از جر و بحث خسته می شوید و ترجیح می دهید که صحنه را ترک کنید. انتخاب خوبی است، چون وقتی که بر می گردید با آرامش بیشتری می توانید موضوع را بررسی و نظرات خود را ابراز کنید.

2-ذهنتان را منحرف کنید: اگر وقتی عصبانی هستید، کسی تلفن می زند یا سوالی ازتان می پرسد، حتما جوابش را بدهید. این کار به شما کمک می کند تا ذهن خود را از موضوعی که باعث خشمتان شده، منحرف کرده و نقطه تمرکزتان را عوض می کند. 
3-خودتان را نجات دهید: وقتی دعوایی شروع می شود، بازنده کسی است که صحنه را با زخم های بیشتر ترک می کند. در حالی که شما می توانید با عوض کردن موضوع خودتان را نجات دهید. سعی کنید احترامتان را به نظر طرف مقابل اعلام کنید و حتی قول بدهید که دنبال راه حل می گردید و همه این کارها را قبل از اینکه حرف نامناسب یا حرکت بدی از شما سر بزند، انجام دهید.

4-بپذیرید که حرف بیشتری برای زدن وجود ندارد: عصبانیت طرز تفکر طرف مقابل شما را عوض نمی کند پس وقتتان را تلف می کنید اگر بخواهید همه حرف های قبلی را حالا و با عصبانیت تکرار کنید. در عوض می توانید از این زمان برای پیدا کردن نکاتی استفاده کنید که حقانیت و درستی حرفتان را نشان می دهد.

5-صحنه ای بامزه یا آرام بخش را تصور کنید: وقتی خشم خیلی شدید باشد می توانید برای آرام شدن به خلاقیتتان اعتماد کنید و با کمک تصویرسازی ذهنی جایی بروید که آرامتان می کند.

برای کنترل خشم مهارت جرئت ورزی داشته باشید
توجه داشته باشید که جزئت ورزی هیچ ربطی به پرخاشگری ندارد و بیشتر نیازمند احترام گذاشتن به خود و دیگران است. تقریبا محال است که شما با پرخاشگری یا پرخاشگری منفعلانه بتوانید دیگران را وادار کنید که به شما احترام بگذارند، اما به دست آوردن احترام کاری است که تقریبا از هر کسی ساخته است. حفظ تعامل میان حقوق فردی و مسئولیت هایی که بر عهده تان است، کلید اصلی جرئت ورزی است. در نتیجه می توانید با نشان دادن احترامتان به دیگران، برای خودتان هم کسب احترام کنید. این حقوق و مسئولیت ها که هر کس باید در نظر داشته باشد شامل موارد زیر است:

1-قرار گرفتن در معرض احترام دیگران: این حق شماست که دیگران رفتار احترام آمیزی با شما داشته باشند، حرف هایتان را بشنوند و آن ها را جدی بگیرند. شما به اندازه هر آدم دیگری روی کره زمین مهم هستید و لازم است که همین احترام را برای دیگران هم قائل شوید چون آن ها هم به اندازه خودتان مهم اند.

2- انتخاب کردن: این انتخاب که می خواهید چه کسی باشید و چه کاری انجام دهید، حق شماست. البته لازم است این مسئله را در مورد دیگران هم بپذیرید و قدرت انتخابشان را به رسمیت بشناسید. در ضمن یادتان باشد که هر انتخابی یکسری پیامدهای خوب و بد دارد که باید آن ها را هم بپذیرید.

3-اشتباه کردن یا به اصطلاح خراب کردن: این حق شماست که گاهی اشتباه کنید و از مسیر اصلی دور شوید. هیچ انسانی کامل نیست. اگر دیگران خیلی از شما انتقاد می کنند، معنایش این است که دارند در مورد ضعف های خودشان حرف می زنند نه توانایی های شما! مسلما شما از روی عمد اشتباه نمی کنید، اما به هر حال در قبال پیامدهای اشتباهی که می کنید هم مسئولید.

4-احترام به برابری: شما این حق را دارید که آزادانه دیدگاه ها و عقایدتان را ابراز کنید، اما چون همه آدم ها با هم برابرند، پس باید قبول کنید که دیگران هم به اندازه شما در این زمینه محق هستند و شما حق ندارید وقتی کسی نظر شخصی اش را ابراز می کند، عصبانی شوید. درعوض باید راهی برای همدلی کردن با آن ها پیدا کنید.

5-نه گفتن: برای «نه» گفتن به دیگران هیچ وقت احساس گناه نکنید، چون این حق شماست، ولی در مقابل حق ندارید وقتی دیگران به خودتان «نه» می گویند از کوره در بروید حتی اگر از شنیدنش بیزار باشید.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 852 بار   |   دفعات چاپ: 220 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
معاونت دانشجویی، فرهنگی و اجتماعی Student, Culture and Social Administration
Persian site map - English site map - Created in 0.042 seconds with 917 queries by yektaweb 3506